12 טעויות נפוצות כשמתחילים פודקאסט ואיך להימנע מהם?

12 טעויות נפוצות שכדאי להימנע מהם כשמתחילים פודקאסט (ואיך להימנע מהם…)

כמה מהסיבות שבגללן אנחנו נמנעים מלעשות דברים חדשים ולא מוכרים הן החשש שלא נעשה דברים בצורה מספיק טובה, שנטעה, שאנשים יבקרו אותנו.

מאז שהקמתי את פודקאסט על עקבים ואת אודיובריין יוצא לי לדבר עם המון אנשים שממש רוצים להתחיל פודקאסט אבל חוששים בדיוק מהסיבות שציינתי למעלה.

אז קודם כל אני ארגיע אתכם שכולם טועים, אין מנוס מלטעות, וזה אפילו ממש חשוב לטעות, כי רק ככה לומדים. לומדים ומשתפרים תוך כדי תנועה, אבל הכי חשוב זה להיות בתנועה ולא לקפוא במקום.

בפוסט הזה אני משתפת אתכם בכמה טעויות נפוצות, חלקן ממש פשוטות ואפשר להימנע מהן ממש בקלות. אלו טעויות שחלקן אני עשיתי וחלקן מאוד נפוצות וחוזרות על עצמן אצל לא מעט אנשים.

המטרה בפוסט היא לא להפחיד אתכם, אלא להיפך! לעזור לכם לשחרר חסמים ולהתחיל להקליט את הפודקאסט שאתם כל כך רוצים שיהיה לכם.

כדי לצפות בפוסט אתם צריכים להיות רשומים לאתר. ההרשמה הינה חינמית לגמרי. תוכלו להירשם דרך הקישור הזה
לייב שאלות ותשובות על פודקאסטים - לייב #19

לייב שאלות ותשובות על פודקאסטים – לייב #19

בני שואל: שמעתי באחד הלייבים שלך שדיברת על קטגוריית ה-What’s Hot ב-iTunes. איך אני יכול לגרום לפודקאסט שלי להופיע בה?

  • בעקרון אייטיונס לא חושפים בדיוק איך האלגוריתם שלהם עובד ומה גורם לפודקאסטים ספציפיים להופיע בקטגוריות הנחשקות כמו ה-What’s Hot או להופיע גבוה בקטגוריה הרלוונטית לכם
  • אני יכולה להגיד מהניסיון שלי ומבדיקות שאני עושה שהדבר שהכי משפיע הוא כמות ההורדות
  • המדד הזה מאוד רגיש, אתם יכולים היום להופיע בה ומחר לא
  • אם יש לכם פתאום פיק מטורף של הורדות זה יכול להכניס אתכם לקטגוריה
  • לא הייתי מתרכזת דווקא בטווח הקצר, אלא מנסה ליצור engagement עם המאזינים, לעודד אותם להירשם לעדכונים ולבנות על גדילה יציבה של מאזינים לאורך זמן

אנטון שואל: מה הפעולות שיכולות להגדיל בצורה משמעותית את כמות המאזינים שלי? יש לי פודקאסט כבר כמה חודשים, העליתי עד כה 8 פרקים, ואני בינתיים, מעט בני משפחה וחברים קרובים אני לא מצליח להביא כמות משמעותית של מאזינים חדשים.

  • כמה דברים עיקריים שניתן לעשות:
  • קודם כל להפיץ את הפודקאסט כמה שיותר – בקבוצות פייסבוק רלוונטיות, ברשתות החברתיות, מפה לאוזן, לשלוח לרשימת דיוור אם יש לך (אם אין אז ליצור אחת)
  • ליצור קבוצת פייסבוק ולהזמין אליה אנשים לקבל עדכונים על פרקים חדשים, לאפשר להם להשפיע על תכנים שמעניינים אותם יותר
  • תנסה לחקור מה הנושאים הכי חמים שמעניינים את קהל היעד שלך ואז לספק את המענה בפודקאסט
  • להבין שבכל מקרה זה לוקח זמן להגדיל את כמות המאזינים וגם להיות קצת סבלני

דיאנה שואלת: אני שוקלת להתחיל פודקאסט משלי והייתי שמחה לשמוע ממך מה היית עושה אחרת אם היית מתחילה היום פודקאסט, עם כל הידע והניסיון שצברת

  • קודם כל, שאלה מצוינת!
  • הייתי מפרסמת בהתחלה כמה פרקים יחד (3-4) ולא מטפטפת את הפרקים, כדי לנצל את המומנטום ולאפשר למאזינות להאזין כבר לפרקים נוספים ולחזק את ה-engagement שלהן
  • באותו הקשר, הייתי מתרכזת בעיקר ב-2 הנעות לפעולה – לעודד הרשמה לעדכונים דרך האפליקציה שבה כל אחת מאזינה, לעודד דירוג של הפודקאסט באייטיונס
  • מפרסמת פרק אחת לשבועיים ולא אחת לשבוע שהיה מאוד אינטנסיבי עבורי ומתרכזת יותר בהפצה מההתחלה

אבי שואל: יש לי כבר פודקאסט אחד שבו הקלטתי כבר 10 פרקים וממש בא לי להתחיל עוד אחד. שני הפודקאסטים מדברים על תחביבים שלי כך שתשוקה וידע על הנושאים זו לא הבעיה. אני פשוט מתלבט בגלל חוסר זמן. מה דעתך?

  • קודם כל, אם יש לך תשוקה וידע בנושאים הללו ומדובר בתחומי עניין שלך זה מצוין וזה סימן טוב שאולי תתמיד בשני הפודקאסטים
  • לגבי חוסר בזמן, אתה יכול לנסות לייעל את התהליך – להקליט כמה פרקים ברצף, להקליט במקביל נניח 2-3 פרקים לכל פודקאסט אחד אחרי השני, לעבוד בבאלקים (לערוך את כל הפרקים יחד, לא לעשות עריכות אגרסיביות מדי)
  • בסוף חשובה גם ההפצה, כי אם לא יהיו לך מאזינים אז אתה תתייאש, אז תחשוב עם עצמך האם יש לך יכולת כרגע להתחייב לשיווק והפצת שני הפודקאסטים או שזה יותר מדי עבורך
  • אם קהל היעד חופף אתה יכול לנצל חלק מהתנועה לפודקאסט אחד בשביל הפודקאסט השני
  • תחדד עם עצמך מה המטרה / המטרות שלך בהקמת פודקאסט נוסף. אם אתה רוצה להקים את הפודקאסט פשוט כי אתה אוהב את הנושאים ולא אכפת לך כמה זמן ייקח לך להגיע לתפוצה גדולה אז לך על זה.

אלין שואלת: “איך להתגבר על ההתרגשות והחשש כשמראיינים אנשים מאוד מוכרים?”

  • זה מאוד טבעי להתרגש
  • לעשות הכנה טובה ולשלוט בחומר – זה ייתן לך בטחון
  • לעשות עם המרואיינים שיחה טלפונית לפני הריאיון עצמו
  • לא להתחיל את הריאיון ישר אלא “לשבור את הקרח” לפני על איזה קפה ועוגה 😉
  • לזכור ולשנן לעצמך שכולנו בני אדם

לצפיה בוידאו:

קישורים ומידע רלוונטי:

סדנאות להקמת פודקאסט

אתר פודקאסט על עקבים

שאלות ותשובות על פודקאסטים - לייב #18

שאלות ותשובות על פודקאסטים – לייב #18

אלו השאלות עליהן עניתי בלייב הזה (בצירוף התשובות בנקודות):

קרן שואלת: אני מזמינה לראיון אנשים שכבר התראיינו לא מעט בתקשורת, חלקם אף התארחו בפודקאסטים אחרים. האם מניסיונך כדאי לי להאזין לתכנים אלו לפני או שזה יכול לפגוע בריאיון?

  • אני ממליצה כחלק מהמחקר על האדם אותו אתם מראיינים כן להאזין ולקרוא תכנים קודמים וגם ראיונות שעשה
  • לדעתי זה יכול יותר לעזור מאשר לפגוע, זה יכול לעזור למקד את השיחה ולאפשר לך להציג את הדברים מזווית קצת שונה או לנסות למצוא מקומות במהלך הריאיון שניתן לקחת את השיחה למקום קצת שונה.

דנה שואלת: החלטתי שהפודקאסט שלי יהיה מקסימום חצי שעה בה אני מראיינת כל פעם פרסונה אחרת. אני מוצאת את עצמי בחלק מהראיונות נאבקת להתכנס לחצי שעה כי יש כל כך הרבה ערך שאני יודעת שאפשר להעביר עם אותו מרואיין. אשמח לטיפים איך אפשר למקד את התכנים לחצי שעה.

  • חצי שעה של ראיון זה בהחלט מאתגר
  • אם יש מישהו שיכול לתת המון ערך שווה לעשות איתו כמה פרקים, נניח לפצל כל פרק לנושא ספציפי ולעשות סדרת פרקים יחד
  • לרשום נקודות שיכוונו אותך וימקדו את הפרק, וגם לשים שעון מול העיניים
  • לעשות תיאום ציפיות טוב עם המרואיינים לפני הריאיון
  • ממליצה לך להאזין לפודקאסט של ערן גפן – חצי שעה של השראה, הוא עושה את זה מצוין

מור שואל: אנחנו תיכף בפסח, האם כדאי לעשות הפסקה בפרסום הפרקים בחגים? אני ממש מתלבט מה נכון לעשות

  • החגים זו בהחלט תקופה שיכולה להיות בעייתית להרבה אנשים ויש לרבים פחות זמן להאזין
  • מהצד השני, זה גם תלוי בקהל היעד שלכם, אז לא בטוח
  • אני באופן אישי חושבת שכדאי לשמור על רצף של פרסום ולכן, אם יום הפרסום נופל על החג כן לפרסם לטובת מי שכן רוצה להאזין
  • ובכל מקרה, לתזכר גם אחרי החג לטובת אלה שאין להם זמן במהלך החג להאזין

יואב שואל: בכל פעם שאני צריך לפרסם פרק חדש אני נתקע עם השם של הפרק. אשמח לקבל טיפים איך להפוך את תהליך יצירת כותרות טובות ומושכות ליעיל וקצר יותר

  • קודם כל, אני תמיד ממליצה לחשוב על כותרות מעניינות ומסקרנות שימשכו אנשים לרצות להאזין לפרק
  • בדיוק כמו כשמפרסמים פוסט בבלוג וצריך להשקיע בכותרות מושכות
  • מה שמקל עלי הוא שכבר במהלך עריכת הפרק אני כותבת את הנקודות לפרק ומנסה להעלות שמות שיתארו את הנושא או הנושאים העיקריים של הפרק
  • אני עושה ממש בריינסטורמינג וכותבת לעצמי כמה רעיונות
  • לפעמים מתייעצת עם המרואיינות שלי כדי לחדד את הכותרת
  • דוגמא לאיך הגעתי לכותרת של פרק 34 פודקאסט על עקבים: הפרק האחרון עם לינדה מרשל שנקרא “ניהול זמן באקסטרים: איך עושות את זה אימהות עצמאיות ברוכות ילדים”

גלית שואלת: מה לעשות אם ראיינתי מישהו לפרק ויצא ראיון יבש ומשעמם וממש לא הייתה כימיה ביני לבין המרואיין? האם כדאי לפרסם את הפרק? האם להגיד למרואיין שהפרק לא יפורסם? ממש אשמח לתובנות ממך

  • קודם כל, אם מזהים שזה הולך להיות פרק יבש ומשעמם אפשר ורצוי לעשות הפוגה במהלך הריאיון ולנסות לדבר עם המרואיין ולהתייעץ איתו ולראות אם אפשר לעשות משהו לשפר את התוצאה
  • לעשות תאום ציפיות לפני הריאיון ולפני להשאיר זמן למינגלינג, לשבור את הקרח עם המרואיין
  • אפשר לשלוח לו את ההקלטה ולקבל ממנו פידבק ולהתייעץ איתו
  • אפשר להקליט את הפרק מחדש
  • אם לא מצליחים להגיע להבנה ומבחינתך זה פרק שלא ניתן לפרסום בשום מצב אז לא לפרסם

לצפיה בוידאו:

קישורים ומידע נוסף רלוונטי:

סדנאות להקמת פודקאסט

אתר פודקאסט על עקבים

שאלות ותשובות על פודקאסטים - לייב #17

שאלות ותשובות על פודקאסטים – לייב #17

אלו השאלות עליהן עניתי בלייב מספר 17 בצירוף סיכום התשובות בנקודות:

1. אלון שואל: אם לא אפתח חשבון בסאונדקלאוד, האם הפודקאסט שלי יופיע שם בכל מקרה?

  • SoundCloud הוא אחד משירותי האחסון הפופולאריים בארץ
  • הפודקאסט לא יאונדקס באופן אוטומטי, צריך לפתוח חשבון ולהעלות את קבצי הפודקאסט באופן יזום

2. גליה שואלת: האם כדאי להשתמש בתמונה שונה לכל פרק או פשוט להשתמש בלוגו הכללי לכל הפרקים?

  • לדעתי אם מקליטים לבד אז אין סיבה לשים כל פעם תמונה אחרת
  • אם עורכים כל פעם ראיון או שיחה עם אנשים אחרים אז אני כן ממליצה לשים תמונה שונה
  • לא בכל אפליקציה רואים את ה-Thumbnail (תמונה ממוזערת) של הפרק, תלוי אפליקציה
  • בדרך כלל אם מאזינים דרך דפדפן כן רואים תמונה
  • בכל מקרה, זה נחמד, זה מושך וזה מחבר את המאזינים לאנשים שמאחורי הקול

3. אביעד שואל: העליתי כבר 3 פרקים לפודקאסט שלי. איך אני יכול לגרום לו להופיע ב-Google Podcasts?

  • Google Podcasts היא אפליקציה מבית גוגל לפודקאסטים
  • לא ניתן להעלות אליה באופן יזום RSS של פודקאסטים עם IP מהארץ, רק דרך VPN שמסתיר את ה-IP שלכם ונותן לכם IP בחו”ל (תלוי איזו מדינה אתם בוחרים)
  • בכל מקרה, האפליקציה כן סורקת פודקאסטים באופן אוטומטי, גם הפודקאסט שלי, פודקאסט על עקבים, נמצאת שם

4. תמרה שואלת: האם את מקליטה את הראיונות שלך רצוף או האם את עושה הפסקות במהלך ההקלטה? אני רוצה להתחיל פודקאסט שיהיה תוכנית ראיונות אבל קצת חוששת מהמעמד של להיות המראיינת ולא בטוחה איך לנהל את הראיונות.

  • כל הראיונות מוקלטים בצורה רציפה, אני לעולם לא עוצרת את ההקלטה במהלך השיחה
  • גם אם קורה שצריך להפסיק לרגע את הריאיון, לשתות מים, להתאפס על עצמנו או כל סיבה אחרת, אני עורכת לאחר מכן את הקובץ ומורידה חלקים לא רצויים

שתי סיבות עיקריות למה כך אני עושה

  • אני לא רוצה לאחר מכן להתעסק עם איחוד הקבצים
  • אני לא רוצה לעצור את רצף השיחה ולהסיט אותה לעניינים טכניים, פשוט לא עושה עניין מההפוגה וממשיכה כרגיל לאחריה
  • אני כן עושה תאום ציפיות עם המרואיינות שלי מראש ואומרת שהן יכולות להרגיש הכי בנוח לעצור ולעשות הפסקה במהלך הריאיון ושאני עורכת את הקובץ לאחר מכן
  • בכל אופן, חשוב להבין שלהיות מראיין טוב דורש ניסיון, תרגול והקשבה למרואיין. אם הזמן יהיה לך יותר קל להיות במעמד הזה.

5. אביבה שואלת: הקלטתי מספר פרקים לפודקאסט שלי ואני רוצה לעשות פתיח קבוע שיופיע ממש בהתחלה, לפני הפרק עצמו. חשוב לי שזה יהיה פתיח מקצועי עם מוזיקה וקריין חיצוני. איפה ניתן לעשות זאת?

  • אפשר להקליט פתיח באולפן
  • לא מכירה באופן אישי אבל אפשר לבקש המלצות ממי שעשה
  • עולה בדרך כלל כמה מאות שקלים

לצפיה בוידאו מהלייב:

קישורים ומידע רלוונטי נוסף:

שירות האחסון PodBean:

https://www.podbean.com/audiobrain

שירות האחסון SoundCloud:

https://soundcloud.com/

שאלות ותשובות על פודקאסטים - לייב #16

שאלות ותשובות על פודקאסטים – לייב #16

אלו השאלות עליהן עניתי בלייב הזה:

עידו שואל: “הקלטתי את ארבעת הפרקים הראשונים לפודקאסט שלי ואני מתלבט האם כדאי לי להעלות אותם במכה או אחד אחד. אשמח לשמוע מה את חושבת”

אני ממליצה להעלות את כולם ביחד מכמה סיבות:

  • כדי לאפשר למאזינים שיאהבו את הפרק הראשון כבר להאזין לפרקים נוספים, גם כדי שלא יתאכזבו שאין פרקים נוספים וגם כדי להגדיל את ה-Engagement שלהם ואת הסיכויים שיירשמו כ-SUBSCRIBERS
  • ככל שתצבור יותר הורדות בהתחלה יש לך סיכויים להתברג ברשימת ה-New & Noteworthy של iTunes
  • בכללי, ככל שיש יותר הורדות יש סיכויים גדולים יותר כי הפודקאסט ידורג במקום גבוה יותר עבור הקטגוריה עליה הוא מדורג

אביבית שואלת: “איך אני יכולה להרגיע מרואיינים לחוצים ולהפיג את החששות לקראת הריאיון? אני מרגישה לפעמים שחלק מהמרואיינים שלי מתרגשים מאוד וקשה להם בעיקר בהתחלה עד שהשיחה מתחילה לזרום.”

  • לשלוח רשימת נושאים / שאלות לקראת הריאיון מראש
  • להגיד למרואיין שגם אתם מתרגשים לקראת הריאיון (זה עוזר מניסיון)
  • להגיד שלא מדובר בהקלטה בלייב ושניתן להוריד הכל בעריכה, כך שאין להם מה לדאוג
  • מקרה הכי גרוע, אם השיחה מתחרבשת אפשר פשוט להתחיל מחדש, לפעמים זה ממש יכול לעשות את ההבדל

נירית שואלת: “אני מתחילה להכין את התכנים לפודקאסט שלי שיעזור לי למתג את עצמי בתחום העיסוק שלי ושמעתי אותך מדברת ל כך שמומלץ לכלול הנעה לפעולה כלשהיא בפודקאסט. אשמח להכוונה איזו הנעה לפעולה הכי כדאי לי לכלול”

  • בהחלט מומלץ לכלול הנעה לפעולה כדי לקדם משהו שחשוב לך
  • הנעה לפעולה יכולה להיות: הצטרפות לקהילה סגורה, הרשמה לרשימת דיוור, הרשמה לפודקאסט כ-SUBSCRIBER, להשאיר דירוג על הפודקאסט ב-iTunes ואפילו להגיע להרצאה או אירוע שאת מפיקה
  • אני ממליצה לא לכלול יותר מדי הנעות לפעולה ביחד כדי לא להעמיס
  • לדעתי הכי כדאי פשוט לבקש להירשם כ-SUBSCRIBERS ולדרג את הפודקאסט
  • בסופו של דבר, את רוצה ליצור engagement ולוודא שאנשים יחזרו ויאזינו לעוד ועוד פרקים שלך ואז תוכלי להפוך אותם ללקוחות. ברגע שנרשמים לעדכונים מקבלים עדכון על פרקים חדשים וזה יעודד אנשים להאזין לך שוב ושוב

עידית שואלת: אני מאוד רוצה להתחיל להקליט פודקאסט, אני יודעת שזה הופך להיות כלי ממש פופולארי לשיווק עצמי, אבל אני לא מצליחה להביא את עצמי להתחיל כי אין לי מושג איך ומאיפה, ויש כל כך הרבה מידע באינטרנט שמשאיר אותי רק מבולבלת יותר. מה יעזור לי להניע את הגלגל?

  • העצה הכי טובה שלי וזה גם מה שעבד לי… פשוט לקנות ציוד ולהתחיל להקליט (המלצות לציוד בהמשך). להיכנס למוד של עשיה
  • גם אם איכות הסאונד לא הכי טובה שיש, גם אם את לא בטוחה שהפרקים הראשונים יהיו טובים… כל חשש שיש לך ילך וידעך ככל שתקליטי יותר ותצברי יותר ניסיון
  • טיפ נוסף הוא להכריז על כך בפומבי, מעין התחייבות מול כל חברי הפייס והרשתות החברתיות, זה ייתן לך דחיפה ודד ליין
  • התהליך בגדול הוא: הקלטה > עריכה > העלאה לשירות אחסון > פרסום > הפצה ושיווק
  • תעברי את המשוכה הראשונה של ההקלטה ותמשיכי לשלב הבא
  • אני ממליצה על אודסיטי לעריכה, תוכנה חינמית ופשוטה להבנה יחסית

אבי שואל: אני רוצה שלפודקאסט שלי יהיה אתר משלו אבל אני לא מעוניין כרגע להתעסק עם רכישת דומיין, הקמה ועיצוב של אתר מאפס. האם יש אפשרויות נוספות? האם זה משהו שניתן לקבל דרך השירות בו אאחסן את הפודקאסט?

  • כן בהחלט, יש שירותים שמאפשרים לך להקים את האתר על הדומיין שלהם ואפילו מאפשרים לך לעצב אותו, לשנות את ה-Look & Feel שלו, להוסיף תפריטים בצד ועוד
  • למשל פודקאסט על עקבים מאוחסן בפודבין והכתובת של האתר בפודבין היא https://podcastonheels.podbean.com/

לצפיה בוידאו

קישורים רלוונטיים ומידע נוסף שדיברתי עליו

מיקרופונים דינאמיים:
Samson Q7 – https://amzn.to/2sRTrV3
Samson Q2U – https://amzn.to/2TiRuN5
Audio Technica ATR-2100 – https://amzn.to/2TfwpDb

מיקרופונים קונדנסר:
Audio Technica AT2020 – https://amzn.to/2WtOGyO
Samson C03U – https://amzn.to/2Wp4CC9
Behringer b2 Pro – https://amzn.to/2XwsW5E

תוכנת אודסיטי להקלטת ועריכת פודקאסטים:
https://www.audacityteam.org/

אתר פודקאסט על עקבים – פודקאסט על יזמות ואימהות
https://podcastonheels.co.il/

אתר פודקאסט על עקבים ב-PodBean:
http://podcastonheels.podbean.com/

שירות האחסון PodBean:
https://www.podbean.com/audiobrain


שאלות ותשובות על פודקאסטים - לייב #15

שאלות ותשובות על פודקאסטים – לייב #15

אלו השאלות עליהן עניתי בלייב #15 וסיכום התשובות מהלייב בנקודות:

אלי שואל: “הציעו לי להוסיף חסות לפודקאסט שלי אבל אני חושש שזה יפגע בכמות ההאזנות שלי ויפריע למאזינים שלי. מה דעתך?”

  • אני בגישה שכל אחד צריך להתפרנס
  • כל התוכן של הפודקאסט הוא חינמי ודורש המון השקעה וכדי שתוכלו להתמיד בו לאורך זמן כן שווה לשקול חסות או דרך לעשות מהפודקאסט כסף

אני כן אתן טיפים לאיך כדאי לעשות את זה:

  • לסגור חסות עם שירות או חברה שאתם מתחברים אליהם, שמתאימים לערכים שלכם ואפילו אולי התנסיתם בו
  • להעביר את המסר מהפה שלכם – ז”א שאתם תהיו הדוברים ולא לשים פרסומת כמו ג’ינגל
  • תמיד יהיו מאזינים שיגידו שהפרסומת מפריעה להם, אבל אם התוכן של הפודקאסט שלכם טוב הם ישארו

לירון שואלת: “אם אני רוצה להקליט את הפודקאסט על מכשיר חיצוני כמו מכשיר הקלטה ואז להעביר את הקובץ לאודסיטי לצורך עריכה, האם אפשר לעשות זאת, ואם כן איך?”

  • בהחלט ניתן להקליט את האודיו על תוכנה חיצונית (כמו ZOOM) או על גבי מכשיר הקלטה באמצעות כרטיס זיכרון
  • פותחים את אודסיטי ופשוט גוררים את הקובץ לתוך טראק חדש באודסיטי
    יש הדגמה בוידאו עצמו איך עושים זאת

סיוון רוצה להקים פודקאסט בתחום ההתמחות שלה כדי למתג את עצמה, היא שואלת: “אני מאוד רוצה להתחיל פודקאסט ומתלבטת האם כדאי לי לעשות זאת עם שותף או שותפה או לבד. הייתי רוצה לעשות את הפודקאסט לבד אבל אני חוששת שלא אהיה מספיק מעניינת. אשמח לשמוע מה דעתך”

  • לעשות פודקאסט לבד זה בהחלט יותר מאתגר
  • אפשר בהחלט לקחת מישהו שיהיה שותף, יוצר יותר עניין ויכול להציג שתי דעות
  • כן הייתי לוקחת שותף שאני סומכת עליו במאה אחוז ושיש לכם כימיה טובה איתו, אחרת אם תפסיקו את הפודקאסט בגלל מחלוקות זה יהיה מבאס
  • אם את רוצה לקחת מישהו כדי שאת זו שעדיין תהי בפרונט, נניח כדי למתג את עצמך, אז חשוב להבהיר מראש ולעשות תאום ציפיות
  • בכללי כדאי לעשות תאום ציפיות לפני שיוצאים לדרך

שני שואלת: “איך את מתכוננת לקראת הקלטה של פרק בפודקאסט?”

  • במקרה שלי מדובר בתוכנית ראיונות אז בודקת את המרואיינת שלי (גם לפני שמתאמת איתה ראיון אבל גם עוברת לקראת הריאיון, עוברת שוב על השאלון ששלחתי למרואיינת)
  • בודקת את הציוד, מוודאה שהוא תקין כדי שלא תהיינה הפתעות. מרוקנת את הכרטיס זיכרון/ מוודאה שיש לי מספיק מקום להקלטה
  • מכינה רשימת נקודות לקראת הריאיון – נמצא שם בשביל גיבוי בעיקר, למקרה שאצטרך. לרוב השיחה זורמת
  • מעדכנת בפייסבוק בקבוצת מאזינות הפודקאסט מי המרואיינת ונותנת אפשרות למאזינות להעלות שאלות שאשאל במהלך הריאיון
  • מוודאה הגעת המרואיינת יומיים לפני
  • מכינה כיבוד קל 🙂

שמוליק שואל: “אילו טיפים את יכולה לתת שיעזרו לי להתמיד בפודקאסט ולא להפסיק אחרי כמה פרקים?”

  • קודם כל לבחור נושא שמעניין אותך לדבר עליו, שיש לך תשוקה אליו וידע
  • לא להתיש את עצמך – אם אתה רוצה לפרסם פרק כל שבוע אבל בפועל זה אינטנסיבי לך מדי, זה לא שווה את זה. פעם בשבועיים זה נהדר
  • לעבוד בבאלקים – להקליט כמה פרקים אחד אחרי השני, לערוך יחד, לבצע את כל ההכנות המוקדמות שכוללות: העלאה לשירות האחסון, הכנת התיאור והקישורים שתרצה להוסיף מראש. שכל מה שיישאר לך זה לפרסם את הפרק במועד הרצוי

לצפיה בוידאו

קישורים רלוונטיים ומידע נוסף שדיברתי עליו

מכשירי הקלטה:

כרטיסי זיכרון למכשיר ההקלטה:

ארנק לכרטיסי זיכרון:

שאלות ותשובות על פודקאסטים - לייב #14

שאלות ותשובות על פודקאסטים – לייב #14

אלו השאלות עליהן עניתי בלייב #14 וסיכום התשובות מהלייב בנקודות:

שאלה של אריק: “אני רואה שהרבה אנשים מצלמים את הפודקאסט שלהם גם בוידאו, האם באמת כדאי לעשות זאת והאם זה תורם להפצה?”

  • זה נחמד, אני ראיתי בסטטיסטיקות של פודקאסט על עקבים שהרוב מאזינים דרך אפליקציות הפודקאסטים השונות
  • עוד דרך להנגיש את הידע יכולה בהחלט לתרום להפצה
  • לא חובה לעשות וידאו, אפשר פשוט להעלות את האודיו ליוטיוב עם תמונה מהפודקאסט
  • דרך שירות האחסון של PodBean אפשר לקשר את חשבון היוטיוב ולהעלות בצורה אוטומטית (רק אודיו, הדגמה בוידאו)

מיה שואלת: “מהן הדרכים העיקריות דרכן את מפיצה את הפודקאסט שלך?”

  • רשתות חברתיות – פייסבוק, אינסטגרם
  • יוטיוב – עם דגש על אופטימיזציה על מילות מפתח
  • קבוצות פייסבוק רלוונטיות – יש לי קובץ אקסל עם קבוצות רלוונטיות לקהל היעד שלי ומפרסמת מדי פעם בקבוצות החזקות
  • דרך המרואיינות על ידי כך שהן משתפות את הפרק שלנו (רשתות חברתיות, רשימת תפוצה וכו’)
  • דואגת שהפודקאסט יהיה ברוב האפליקציות – העלאה ל-iTunes, בנוסף: Spotify ואפשר להעלות גם ל-SoundCloud

אסתי שואלת: “כבר תקופה ארוכה שאני רוצה להקים פודקאסט בתחום העיסוק שלי כפיזיותרפיסטית אבל אני לא בטוחה שזה יעניין אנשים להאזין לתכנים מהסוג הזה. יש לך רעיון איך אני יכולה לבדוק היתכנות של פודקאסט בנושא הזה?”

  • לעשות מחקר – לבדוק באייטיונס אם יש פודקאסטים בנושא, גם בארץ וגם בחו”ל
  • יש תחומים משיקים – כמו בתחומי הרפואה, לבדוק גם האם קיימים
  • גם אם אין – זה לא אומר שלא יהיה ביקוש.
  • רק לנסות, לבקש מאנשים להאזין ולקבל פידבק ורעיונות לשיפור
  • לנסות לחשוב יצירתי – אולי להביא מרואיינים בתחומים שונים, לבדוק עם הקהל שלך מה היה יכול לעניין אותו
  • לא להגיע בגישה של נעשה 2-3 פרקים ואם לא ילך נפסיק, אלא להשתפר

שאלה של נתנאלה: “ראיתי שהקמת אתר לפודקאסט שלך. האם כדאי באמת להקים אתר שיהיה רק לפודקאסט או שמספיק שאפרסם אותו באייטיונס?”

  • כל דרך להנגיש את הידע יכולה להוביל לעוד האזנות
  • אם יש לך אתר עסקי את יכולה להוסיף קטגוריה בתוך האתר ולא להקים אתר לפודקאסט וככה להרוויח מהתנועה לאתר
  • את יכולה לנצל את האפשרות לעצב תבנית בפודבין ולהשתמש בזה כאתר

שרון שואל: “מה משפיע על הדירוג של הפודקאסט באפליקציות הפודקאסטים?”

  • הדירוג של המאזינים
  • ביקורות טובות
  • כמות האזנות
  • כמות חיפושים וכניסות לפודקאסט
  • אם זה בפרק זמן קצר אז זה עוד יותר מעולה
  • אם אתם מדורגים על מילת מפתח אתם יכולים לעלות בחיפושים – לדוגמא: פודקאסט על עקבים מדורג על המילה “יזמות” ב-iTunes ועולה בתוצאות החיפוש עבור מילה זו

לצפיה בוידאו:

קישורים ומידע רלוונטי נוסף:

שאלות ותשובות על פודקאסטים - לייב #13

שאלות ותשובות על פודקאסטים – לייב #13

אלון שואל: “שמתי לב שהרבה פודקאסטים משוחררים בימים ספציפיים בשבוע, האם זה באמת חשוב לפרסם פרקים ביום קבוע, ואפילו בשעה קבועה ביום? האם יש לכך משמעות מבחינת כמות ההאזנות?”

    • אנשים אוהבים עקביות, אבל לא חובה לפרסם ביום קבוע
  • רדיו לפי דרישה – כל אחד בסוף מאזין מתי שנוח ומתאים לו
  • יש אפשרות לראות בסטטיסטיקות של פודבין כמה הורידו את הפרק לפי ימים בשבוע

דויד שואל: “עד שסוף סוף בחרתי שם לפודקאסט שלי גיליתי שהוא מאוד דומה לשם של פודקאסט אחר שקיים. האם זה קריטי או שכדאי לי לחשוב על שם חדש?”

  • מומלץ למצוא שם חדש
  • תמיד להריץ את השם הנבחר גם באייטיונס וגם בגוגל ולוודא שאין פודקאסטים עם שמות דומים

סיון מתחילה להקליט את הפודקאסט שלה בימים הקרובים והיא שואלת: “האם כדאי לי לפרסם מההתחלה פרק אחד בלבד או לפרסם כמה פרקים יחד?”

  • רצוי לפרסם כמה פרקים יחד כדי לתת לאנשים את האפשרות להאזין ליותר מפרק אחד אם הפרק הראשון ימצא חן בעיניהם וירצו כבר לשמוע עוד
  • יש השפעה על מספר ההורדות, אם תפרסמי כמה פרקים אז יותר סיכויים שאנשים יורידו יותר מפרק אחד וזה ייתן בוסט להורדת מההתחלה > יותר הורדת > סיכוי לדירוג טוב יותר

אריק שואל: “הכרזתי בעמוד הפייסבוק שלי שאני הולך לצאת עם פודקאסט חדש וקיבלתי המון תגובות אוהדות, יותר משציפיתי לקבל. עכשיו אני בלחץ נוראי שלא אעמוד בציפיות ואני ממש חושש להתחיל להקליט כי בכל פעם שאני מתחיל נראה לי שלא עשיתי הכנה טובה מספיק ושאני לא מעביר מספיק ערך. איך אפשר להתמודד עם זה?”

  • קודם כל זה מעולה שהכרזת, עדיף אפילו לקבוע תאריך ספציפי, דד ליין, ככה לא תהיה ברירה אלא לפרסם את הפודקאסט
  • זה טבעי מאוד לחשוש, לא לעמוד בציפיות
  • לתת לכמה אנשים שאתה סומך עליהם להאזין לפני ולקבל פידבק אמיתי
  • לקפוץ למים, ללמוד ולהשתפר

מיכל רוצה להקים פודקאסט בסגנון של ראיונות והיא שואלת: “האם תוכלי לתת המלצות על מספר פודקאסטים שבהם יש ראיונות כדי שאוכל להאזין וללמוד מהם? וגם, איך את מציעה לנתח את הפודקאסטים?”

  • פודקאסט על עקבים, EAR CATCHER, חצי שעה של השראה עם ערן גפן, חושבים טוב עם יהודית כץ
  • לרשום על דף נקודות לשיפור ולשימור, מה אהבת, מה פחות אהבת וליישם בראיונות שלך
  • להביא לראיונות הראשונים אנשים שאת מכירה כדי שתרגישי יותר בנוח

לצפיה בוידאו המלא


קישורים ומידע רלוונטי שדיברתי עליו בוידאו

שירות האחסון של פודבין:

https://www.podbean.com/audiobrain

אתר פודקאסט על עקבים – פודקאסט על יזמות ואימהות
https://podcastonheels.co.il/

שאלות ותשובות על פודקאסטים - לייב #12

שאלות ותשובות על פודקאסטים – לייב #12

גלית מתחילה פודקאסט בסגנון תוכנית ראיונות. גלית שואלת: “רכשתי 2 מיקרופונים דינאמיים כמו שאת משתמשת לפודקאסט שלך, הסאונד נקי מרעשים אבל נשמע כאילו יש אקו. אשמח לדעת מה יכולה להיות הסיבה לכך ואיך אפשר למנוע את האקו הזה”.

  • תלוי בסביבת ההקלטה
  • גלי הקול נתקעים באובייקטים בחדר וחוזרים, אם אין מה שיספוג אותם זה יוצא הדהוד
  • לרפד את החדר – שטיח, ספה, כריות
  • לא לשבת מול חפצים קשים כמו ויטרינה, קיר, מחשב…
  • אם כן אז לנסות לרפד את מה שנמצא מולך

לידור מקליט פודקאסט עם 3 אנשים והוא רוצה שלכל אחד מהדוברים יהיו אוזניות. לידור שואל: “איך אני יכול לחבר 3 אוזניות, כך שכל דובר יוכל להיות עם אוזניות עליו במהלך ההקלטה?”

  • יש מפצלי אוזניות
  • אני משתמשת במפצל של 2, יש גם מפצלים של יותר, פשוט לחפש בגוגל
  • עלות של עד עשרות שקלים בודדים

עינב עוסקת בתחום הנחיית הורים ומאוד רוצה להקים פודקאסט בתחום אבל היא מכירה כמה וכמה אנשים שהתחילו פודקאסט, הקליטו כמה פרקים והפסיקו. עינב שואלת: “אני מאוד רוצה להתחיל פודקאסט משלי אבל מאוד חוששת שאגלה שהדבר כרוך ביותר מדי עבודה שתגזול לי את כל הזמן ותגרום לי להפסיק גם אחרי פרקים ספורים. אשמח לדעת מה התהליך של הקמת פודקאסט ולקבל טיפים לעבודה יעילה שתחסוך לי זמן”

  • תהליך – אחרי שיש את הציוד, תיאום ראיונות > הקלטה > עריכה > פרסום הפרקים > שיווק > חוזר חלילה
  • לעבוד בבאלקים – לתאם כמה ראיונות, אפילו 2 ביום אחד, להקליט כמה פרקים ברצף, לערוך כמה ביחד
    תוך כדי העריכה לרשום סיכום הפרק בנקודות, כך שהעריכה לא תהיה יותר מדי ארוכה, קצת יותר מאורך הפרק
  • אפשר לשקול להוציא לעריכה חיצונית – לבדוק עלויות
  • להבין שבהתחלה זה יגזול יותר זמן, אבל עם הזמן יהיה לך את הסדר שלך
  • בסוף זה ישרת את המטרה > למתג את העסק שלך וזה שווה, זה חלק מהשיווק שלך

תומר רוצה להקליט על המחשב באמצעות תוכנת הקלטה והוא שואל: “האם אני יכול לחבר שני מיקרופונים בחיבור USB ישירות למחשב? ראיתי שיש לי שתי כניסות USB”

  • לא מומלץ לחבר שני מיקרופונים ישירות למחשב, רוחב הפס מתחלק בין שני החיבורים ויוצר בעיות ומשמש את הפעילות
  • או לחבר מיקרופון קונדנסר אחד שיקליט את כל הדוברים או לחבר מיקרופונים דינאמיים, אחד לכל אחד

אחד המאזינים שלי בטעות דירג את הפודקאסט שלי 1 כשהתכוון לדרג 5, האם יש דרך לתקן זאת?

  • כן בהחלט, שייכנס שוב לדרג את הפודקאסט וזה יתעדכן
  • זה לוקח כמה שעות להתעדכן

לצפיה בוידאו המלא:

קישורים ומידע רלוונטי שדיברתי עליו בוידאו

מיקרופונים דינאמיים:

מיקרופונים קונדנסר:

אוזניות למוניטורינג:

מפצל אוזניות:

ממשקי אודיו:

שאלות ותשובות על פודקאסטים - לייב #11

שאלות ותשובות על פודקאסטים – לייב #11

דניאל הקליט 4 פרקים לפודקאסט שלו והוא מתלבט לגבי מוזיקת הפתיחה. דניאל שואל: “איפה אני יכול למצוא מוזיקת פתיחה, מה האורך המומלץ למוזיקת פתיחה ואיך כדאי לי לשלב אותה בפודקאסט שלי?”

התשובה בנקודות:

  • ניתן למצוא מוזיקת פתיחה באתרים כמו Pond5.com ו-AudioJungle.net
  • חשוב לוודא שתנאי הרישיון של המוזיקה מאפשרים שימוש בפודקאסטים (התנאים יכולים להשתנות)
  • אין אורך מומלץ, לבחור מוזיקה שאתה מתחבר אליה, לייבא אותה לתוכנת העריכה ולהתנסות איתה
  • מבחינת איך לשלב את המוזיקה, שוב, אפשר לעשות מה שמתאים לך, מה שפופולארי בהרבה פודקאסטים זה לנגן את מוזיקת הפתיחה בהתחלה ולקראת הסוף להכניס את הפתיח (דיבור), או קודם כל לעשות פתיח, רק אח”כ להכניס את המוזיקה ולקראת הסוף להנמיך אותה ולהמשיך את הדיבור
  • אני ממליצה להקשיב לפודקאסטים שונים ולקבל מהם השראה ולקחת מה שמתאים לך

לדימה פודקאסט בנושא טיולים, הוא מחפש דרכים נוספות להפיץ אץ הפודקאסט שלו והוא שמע על ספוטיפיי. דימה שואל: “ראיתי שפודקאסטרים רבים מעלים את הפודקאסט שלהם לספוטיפיי. האם הפודקאסט לא עולה באופן אוטומטי דרך ה-RSS פיד? אם לא, איך ניתן להעלות את הפודקאסט שלי כך שיופיע בספוטיפיי גם כן?”

התשובה בנקודות:

• ספוטיפיי הוא אחד השירותים הפופולאריים ביותר לניגון מוזיקה
• הפודקאסט לא מתעדכן שם באופן אוטומטי כמו בהרבה אפליקציות שמושכות את המידע דרך ה-RSS פיד, אלא יש לפתוח חשבון ולהעלות את הפודקאסט באופן יזום
• אם יש לכם חשבון בשירות אחסון שתומך בהעלאה אוטומטית של הפודקאסט לספוטיפיי אז ניתן לעשות זאת דרכם והם דואגים לשלוח את הפודקאסט שלכם לספוטיפיי

יפעת חושבת להתחיל פודקאסט משלה לצורך מיתוג עסקי והיא שואלת: “אני עוקבת אחריך כבר תקופה ושמעתי שאת מקליטה עם מכשיר הקלטה ולא על המחשב. אשמח לדעת מה עדיף?”

התשובה בנקודות:

  • יש שתי דרכים עיקריות להקליט פודקאסט – עם תוכנת הקלטה על גבי כרטיס זיכרון או עם מחשב נייד על תוכנת הקלטה.
  • היתרונות של מכשיר הקלטה – מכשיר הקלטה הוא מכשיר ייעודי להקלטה, הוא אמין יותר, אין סיבה שיקרוס. רק חשוב לוודא שהבטריות מלאות כדי שהמכשיר לא ייכבה. כמובן שכרטיס הזיכרון יכול להיות תקול (כמו שקרה לי), רצוי תמיד להחזיק 2 כרטיסים, אחד לגיבוי. ואם אפשר, לעשות הקלטת גיבוי. החיסרון העיקרי הוא המחיר – 1000-1500 ₪.
  • תוכנת הקלטה – עלולה לקרוס, פחות אמינה, אבל יותר זולה. יש תוכנות חינמיות כמו אודסיטי.
  • אם מקליטים לבד – לא חובה הקלטת גיבוי. אם מזמינים אורחים – ממליצה על גיבוי. הקלטה גם על מכשיר הקלטה וגם על תוכנת הקלטה.

אסתי עוסקת בתחום התזונה והיא רוצה להקים פודקאסט בתחום אבל ראתה כי כבר קיימים מספר פודקאסטים בנושא. אסתי שואלת: “האם כדאי לי להתחיל פודקאסט בתחום שכבר יש בו מספר פודקאסטים?”

התשובה בנקודות:

  • כן, תחום הפודקאסטים צובר עכשיו תאוצה בארץ ובהחלט כדאי לרכב על הגל עכשיו
  • כן לעשות מחקר ולהאזין לפודקאסטים הקיימים בתחום ולחשוב איך לחדש ואיזו זווית נוספת את יכולה להביא
  • בכל מקרה, לכל אחד יש את האישיות שלו ואת הזווית שלו לדברים ולכן כנראה שבכל מקרה הפודקאסטים יהיו שונים
  • התמדה זה המפתח – את לא יכולה לדעת מה יעלה בגורל הפודקאסטים האחרים בתחום, ולכן חבל לא להתחיל.

בני מתחיל בשבוע הבא להקליט פודקאסט והוא שואל: “האם כדאי לי לאחסן את הפודקאסט שלי על אתר משלי או להשתמש באחד משירותי האחסון הנפוצים?”

התשובה בנקודות:

  • אני ממליצה להשתמש בשירות אחסון ייעודי לפודקאסטים ולא לאחסן על אתר משלכם
  • לרוב קבצי הפודקאסט הם קבצים גדולים ודורשים שטח אחסון ורוחב פס גדולים, מה שיכול לעלות לכם הרבה כסף.
  • שירותי אחסון רבים נותנים תוכנית של אחסון בלתי מוגבל
  • המחיר של שירותי האחסון האלה לרוב 10-20 דולר גג לחודש
  • שירותי האחסון נותנות גם סטטיסטיקות מפורטות וכל מיני אפשרויות נוספות כמו העלאה אוטומטית לרשתות חברתיות, הטמעה של הנגן באתר שלכם ועוד

לצפייה בוידאו המלא:


קישורים ומידע רלוונטי שדיברתי עליו בוידאו:

אתרים להורדת מוזיקת פתיחה לפודקאסט:

העלאת הפודקאסט לספוטיפיי:

שירות האחסון PodBean

https://www.podbean.com/audiobrain

איך לשלוח את הפודקאסט שלכם דרך פודבין לספוטיפיי:

https://help.podbean.com/support/solutions/articles/25000014128-submitting-your-podbean-podcast-to-spotify

מכשירי הקלטה:

כרטיסי זיכרון למכשיר ההקלטה:

ארנק לכרטיסי זיכרון:

כל הלייבים נמצאים גם ב:

נתראה בלייב הבא 🙂

Wishlist Member WooCommerce Plus - Sell Your Membership Products With WooCommerce The Right Way .