עד כמה להעמיק במחקר על המרואיינים לקראת ההקלטה

עד כמה להעמיק במחקר על המרואיינים שלכם

אחד הנושאים הפופולאריים ביותר הוא פודקאסט בפורמט תוכנית ראיונות.

יש המון חששות שעולים כשצריכים לשבת פתאום בכסא המרואיין וכובד האחריות מורגש מאוד.

אתם לא רוצים לעשות מעצמכם צחוק, לבזבז את זמן המרואיינים שלכם, וכמובן, אתם רוצים שייצא ראיון מלא ערך.

אחת השאלות הנפוצות בהקשר של פודקאסט שהוא תוכנית ראיונות הוא עד כמה להעמיק במחקר שעושים לקראת הראיון.

בלייב דיברתי על הנושאים הבאים:

  • דברי פתיחה והצגת הנושא [מדקה 0:00]
  • למה חשוב לעשות מחקר מרואיינים? [מדקה 02:14]
  • איך ואיפה לעשות מחקר לקראת ההקלטה? [מדקה 06:20]
  • איך לשמור על הספונטניות במהלך השיחה? [מדקה 14:06]
  • עד כמה להעמיק במחקר? [מדקה 18:52]
  • מענה על שאלות של צופים [מדקה 21:22]
  • דברי סיכום [מדקה 27:42]
  • מושג השבוע – מהו מיקרופון קונדנסר, למי הוא מתאים ואיך להשתמש בו בצורה נכונה כדי להפיק את הסאונד הכי עשיר ואיכותי שניתן [מדקה 28:52]

כדי לקבל עדכונים בכל פעם שאעלה ללייב הצטרפו לרשימת התפוצה שלי בקישור הזה (אל דאגה, אני לא מציקה יותר מדי) ועשו לייק לעמוד הפייסבוק של “אודיובריין – פודקאסטים לעסקים

הקלטת הלייב:

https://www.youtube.com/watch?v=JHbpJdtsimI

להאזנה כפודקאסט:

סיכום בנקודות:

למרות הסיכום, אני ממליצה לצפות בהקלטת הלייב, מכיוון שבלייב עצמו אני מרחיבה ומשתפת הרבה מעבר למה שרשום בסיכום ומבצעת הדגמות תוך כדי:

למה חשוב לעשות מחקר מרואיינים?

  • כדי להראות רצינות – הראו למרואיין שלכם שהשקעתם והתכוננתם לקראת הראיון איתו, שהוא חשוב
  • להגיע עם ידע מקדים – שלא תפספסו דברים חשובים ואז תגידו לעצמכם כמה חבל שלא עשיתם מחקר
  • להבין ולדעת מה העשייה של המרואיין – שוב, כי העשייה היא חלק בלתי נפרד מהמרואיין ומהידע שלו
  • כדי להבין יותר בנושאים עליהם אתם הולכים לדבר – כדי שתוכלו להפגין ידע כלשהו, גם אם אתם לא מומחים בחלק מהנושאים
  • כדי לתת לכם הרגשת ביטחון – אם תגיעו מוכנים יהיה לכם יותר בטחון לקראת
  • אם אתם צריכים להכין ממש שאלות כגיבוי עשו זאת – זה ייתן לכם המון ביטחון

איך ואיפה לעשות מחקר לקראת ההקלטה?

  • רשתות חברתיות – פייסבוק, לינקדאין, אינסטגרם…
  • יוטיוב – אם רלוונטי. אפשר לצפות בקטעים קצרים מתוך וידאוים, לנסות לקבל עוד מידע
  • אתר אינטרנט – נכנסת, בודקת מה העשייה של אותו מרואיין, מחפשת איזה פרט יוצא דופן מעניין
  • ראיונות בפודקאסטים – חיפוש שם המרואיין ואז את המילה פודקאסט או לחפש באייטיונס (הדגמה). להאזין לפודקאסטים שהתראיין בהם. עשיתי על כך לייב שכדאי להאזין ולמצוא את הזווית שלכם כדי שהראיון לא ייצא כמו העתק של ראיונות קודמים.
  • שליחת שאלון מקדים – לשלוח שאלון קצר מקדים עם שאלות שחשוב לכם לשאול ולקבל עוד אינפורמציה (להציג את השאלון של פודקאסט על עקבים). זה גם עוזר אח”כ להכין את הפתיח וההצגה של המרואיינים.
  • מעקב ארוך – אם אני עוקבת אחר מרואיין או מרואיינת תקופה ארוכה אז זה ממש עוזר להעמיק בראיון (לתת דוגמא עם מתכונים בעשר דקות אחריה אני עוקבת זמן רב)
    תוך כדי שאני קוראת אינפורמציה אני מכינה לעצמי נקודות לקראת השיחה ומציגה את המרואיינות שלי בפוסט בפייסבוק (להדגים), וגם מאפשרת למאזינות להעלות שאלות שאשאל במהלך הראיון עצמו
  • התייעצו עם המרואיינים שלכם – במיוחד אם מדובר בראיון מקצועי וחשוב לכם להעלות את הנקודות החשובות באמת, פשוט התייעצו איתם. המטרה של שניכם בסוף זהה – לייצר תוכן סופר איכותי, להפגין ידע ולקדם גם את עצמכם

איך לשמור על הספונטניות במהלך השיחה?

  • להקשיב, להקשיב, להקשיב – כשמקשיבים ולא קוטעים את רצף השיחה עם המרואיין פתאום הוא יכול להגיד משהו שייקח את השיחה למקום אחר, שייפתח פתח לנושא או לשאלה שתתן עוד עומק, עוד ערך.
  • לייצר אווירה נעימה ומזמינה – מייצרים תחושה ואווירה נעימה שתגרום למרואיין לרצות לשתף אותנו. מינגלינג קצר לפני, כיבוד טעים ומזמין, לומר לו שאת הכל ניתן לערוך החוצה, להרגיע אם הוא קצת נלחץ. לומר לו שאם ירצה להוריד, בעריכה משהו שאמר אין בעיה. ברגע שתהיה אווירה נעימה זץהחיבור ביניכם יהיה טוב יותר ויגרום לו לשתף יותר
  • עקבו אחר מרואיינים פוטנציאליים שמעניינים אתכם לאורך תקופה – לא חובה למהר להזמין לראיון. מומלץ דווקא לעקוב תקופה אחר הפעילות שלהם, זה ייתן לכם עוד פרטים, יכול ליצור עוד עומק, לגרום לכם לשאול שאלות שלא הייתם שואלים אם לא הייתם עוקבים. עבודת מחקר אמיתית לא מתבצעת ביום אחד.

עד כמה להעמיק במחקר?

  • עד כמה שמרגיש לכם בבטן שנכון – אין באמת תשובה נכונה. אם אתם מרגישים מוכנים מספיק, מתרגשים (בקטע טוב), מדמיינים כבר את הראיון ואיך הוא יתקיים אתם במקום מעולה!
  • מחקר על אנשים שהם יותר מוכרים / מפורסמים – אני משתדלת להעמיק ככל הניתן, בכל זאת, יש קצת יותר התרגשות באופן טבעי וחשוב לי להגיע סופר סופר מוכנה.
  • עומק המחקר אף פעם לא משפיע לרעה, להיפך – מהניסיון שלי עם מעל 60 ראיונות שערכתי עד היום, עומק המחקר מעולם לא השפיע לרעה על טיב הראיון, אפילו להיפך. זה עזר לי לשאול שאלות שאולי לא הייתי יודעת לשאול אם לא הייתי עושה מחקר. אני יכולה לומר בוודאות שכאלה שאני עוקבת זמן רב אחר העשייה שלהם, הרגשתי שהצלחתי לשאול שאלות יותר מעניינות, וגם הפידבקים שקיבלתי היו כאלה שחיזקו לי את ההרגשה.

מענה על שאלות של צופים

שאלה של ד”ר ענבל כהן מידן – “אני שמה לב כי כאשר אני מראיינת אנשים מוכרים ומפורסמים אני מרגישה צורך לעשות מחקר רציני לפני הפגישה שלנו. השאלה שלי היא בעיקר לשמוע מהניסיון שלך? מהתובנות שאת צברת במהלך הדרך?”

תשובה לשאלה:

גם אני, כשאני מראיינת אנשים מוכרים יותר / מפורסמים אני מרגישה צורך לעשות הכנה טובה ומעמיקה עוד יותר כי ברור שיש התרגשות מסויימת וזה יכול להשפיע על הראיון, הזרימה וההתנהלות שלו. אלו הדברים שעוזרים לי להתכונן לראיונות עם אנשים יותר מוכרים / מפורסמים:

  • עושה מחקר ממש יסודי לפי כל מה שציינתי בסעיף 2 ולא עוצרת עד שאני מרגישה סופר בטוחה
  • משתדלת לשוחח בטלפון עם המרואיין / המרואיינת לפני הראיון – זה מפיג את החששות והמתח בטירוף! אני לא יכולה לתאר עד כמה. זה הופך אותם לאנושיים יותר, מקרב ומוריד את החסם לקראת הראיון.
  • מכינה לי שאלות מראש – ממש יושבת וכותבת לעצמי שאלות שארצה לשאול במהלך הראיון למקרה שיהיה לי בלאק אאוט
  • עושה עבודה מנטלית על עצמי – מחשבות חיוביות, אומרת לעצמי שהולך להיות ראיון הכי טוב שיש, גם אנשים מוכרים הם בני אדם… זה ממש עוזר! ותמיד אני כמובן מגלה שאותם אנשים הם אכן בני אדם 

דברי סיכום

  • אל תחששו לעשות מחקר מעמיק על המרואיינים שלכם, אני מאמינה שזה רק יכול לתרום לכם.
  • עם הזמן אתם תדעו מה וכמה נכון לכם להעמיק, וזה גם ישתנה ממרואיין למרואיין.

מושג השבוע – מהו קונדנסר? 

בהקלטת הלייב אני מדגימה מהו מיקרופון קונדנסר עם מרחבי קליטה שונים ועם בולם זעזועים עכביש

  • סוג של מיקרופון. יש שני סוגים עיקריים – קונדנסר ודינאמי
  • מיקרופוני דש, הדסט ולחי הם גם מיקרופונים מסוג קונדנסר
  • היתרון שלו הוא שהוא קולט יותר תדרים מהקול שלנו ובתנאים מתאימים מפיק סאונד יותר איכותי
  • החיסרון שלו הוא הרגישות שלו לרעשים – הוא סופר רגיש לרעשי רקע ולא מתאים להקלטה בסביבה ביתית או משתנה (סט נייד), אלא בסביבה מטופלת ואקוסטית
    לא צריך להגביר את עוצמת השמע כל כך הרבה כדי שהם יקלטו סאונד
  • במיקרופון מסוג קונדנסר מומלץ להשתמש בעכביש קפיצי למזעור רעשים מהשולחן ומתזוזות
  • אחד המיקרופונים הפופולאריים מסוג קונדנסר שפודקאסטרים משתמשים בו – בלו ייטי
  • במיקרופונים מסוג קונדנסר תמצאו לרוב כמה מרחבי קליטה (הדגמה)
  • מיקרופונים מסוג קונדנסר זקוקים למתח של 48 וולט – אם אתם רוכשים מיקרופון מסוג קונדנסר חשוב שתוודאו שלממשק האודיו שלכם או המיקסר יש תמיכה ב -48 וולט
    אם הסביבה שלכם רועשת, לא מטופלת / אקוסטית או משתנה – לכו על דינאמי

הפודקאסטים שלי:

קישורים רלוונטיים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבלו גישה מיידית לכל המדריכים והתכנים באתר:

לאתר אני מעלה מדריכים וטיפים מהניסיון שצברתי ב-3 וחצי שנים האחרונות מהקמה ותחזוק הפודקאסטים שלי: “פודקאסט על עקבים” ו”מאחורי המיקרופון”, ומליווי עסקים, חברות וארגונים בכל תהליך הפקת הפודקאסט שלהם. הירשמו וקבלו גישה מיידית למדריכים באתר: