איך לשפר את חוויית ההאזנה לפודקאסט שלכם

איך לשפר את חוויית ההאזנה לפודקאסט שלכם

אחד הנושאים שמעסיקים פודקאסטרים רבים הוא שיפור חוויית ההאזנה של המאזינים.

קורה לא מעט שאני נתקלת ברעשים לא נעימים בפודקאסטים אליהם אני מאזינה, רעשים שבאמצעות מעט תשומת לב ותדרוך קצר של המרואיינים שלנו ניתן לשפר בצורה משמעותית.

בלייב דיברתי על הנושאים הבאים:

  • פתיח ודברי פתיחה [מדקה 0:00]
  • למה החלטתי לדבר על הנושא? [מדקה 1:14]
  • האם איכות הסאונד באמת חשובה? [מדקה 2:25]
  • רעשים נפוצים בעת ההקלטה ואיך להימנע מהם [מדקה 4:54]
  • עריכת סאונד בסיסית שכדאי לכם לעשות [מדקה 15:12]
  • תוכנות אוטומטיות לעריכת סאונד [מדקה 18:13]
  • מענה על שאלות של צופים [מדקה20:11]
  • דברי סיכום [מדקה 26:20]
  • מושג השבוע – מהו RSS? [מדקה 27:02]

כדי לקבל עדכונים בכל פעם שאעלה ללייב הצטרפו לרשימת התפוצה שלי בקישור הזה (אל דאגה, אני לא מציקה יותר מדי) ועשו לייק לעמוד הפייסבוק של “אודיובריין – פודקאסטים לעסקים

הקלטת הלייב:

 

להאזנה כפודקאסט:

 

סיכום בנקודות:

למרות הסיכום, אני ממליצה לצפות בהקלטת הלייב, מכיוון שבלייב עצמו אני מרחיבה ומשתפת הרבה מעבר למה שרשום בסיכום, ולעיתים עונה גם על שאלות ששואלים אותי תוך כדי.

למה החלטתי לדבר על הנושא?

  • אחת השאלות שחוזרות על עצמן בקבוצות שונות של פודקאסטרים היא עד כמה איכות הסאונד בפודקאסט חשובה, איך ניתן לשפר אותה ואיך ניתן להפחית או להוריד משמעותית כל מיני רעשים שהדוברים עושים בזמן ההקלטה.

האם איכות הסאונד באמת חשובה?

נבדיל בין איכות סאונד כיפית ורדיופונית לבין רעשים מעצבנים שניתן להימנע מהם ולשפר את חוויית ההאנזה של המאזינים שלכם:

  • מה חשוב – שיישמעו אתכם ברור, שלא יהיו רעשים לא נעימים באוזן כמו פיצוצים, לעיסות וכו… שהסאונד יהיה נקי מרעשי רקע, ובגדול: שיהיה נעים להאזין לכם.
  • מה פחות חשוב – איכות סאונד רדיופונית, וכמובן שזה מאוד סובייקטיבי… רוב הפודקאסטרים הם לא עורכי סאונד במקצועם. כמובן שאפשר לשפר המון את הסאונד אבל לא ניכנס לכך בלייב הזה.

רעשים נפוצים בעת ההקלטה ואיך להימנע מהם

  • PLOSIVES – פיצוצים בסאונד שנגרמים כשאנחנו אומרים את האותיות פ’ ו-ב’. ניתן למנוע לפחות מחלק מהפיצוצים הללו להיכנס לתוך המיקרופון על ידי כך שנמקם את המיקרופון בזווית הפה מהצד או מלמטה במקום ישירות מהפרונט. כך פחות אוויר ייכנס לתוך המיקרופון והפיצוצים יהיו עדינים יותר.
  • נשימות לתוך המיקרופון – יש אנשים שנושמים ממש חזק לתוך המיקרופון וזה לא נעים, שלא לומר, מעצבן חלק מהאנשים. כדי למנוע כניסה של הנשימות לתוך ההקלטה גם פה כדאי שהמיקרופון יגיע מהצד, ושיכוון לפי מרחב הקליטה של המיקרופון, כך שהכיוון שקולט הכי טוב יהיה לכיוון הפה. במיקרופונים דינאמיים זה מקדימה.
  • מכות למיקרופון / לסטנד – בלהט השיחה יכול לקרות מצב שבו אנחנו נותנים מכה עם היד למיקרופון או לסטנד, וזה נשמע רע מאוד וממש צורם לאוזן. במקרה הזה חשוב לוודא שהמיקרופון והסטנד ממוקמים בצורה שתהיה נוחה לדובר. חשוב לבחור גם סטנדים מתאימים. יש המון סוגים של סטנדים (להדגים) – שולחני, רצפתי, זרוע שמתלבשת על השולחן… יש לי פוסט שלם באתר החברים בו אני מסבירה על הסוגים הנפוצים ומסבירה יתרונות וחסרונות משימוש אישי. כשאתם בוחרים סטנד, ובכלל – ציוד, חשוב שתבינו קודם כל מהי סביבת ההקלטה שלכם, כך שתוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר. אני באופן אישי אוהבת סטנדים רצפתיים, הם מאוד נוחים אבל הם תופסים יותר מקום.
  • קליטת המון רעש מהסביבה – ככל שתהיו קרובים יותר למיקרופון כך הוא יקלוט פחות רעשים מהסביבה. לכן רצוי להיות במרחק של אגרוף מהמיקרופון ולא יותר. כמובן שבקונדנסרים ניתן להתרחק יותר ועדיין יישמעו אתכם אבל עדיין זה יישמע יותר טוב אם תתקרבו, ובכלל, בסביבה לא מטופלת ואקוסטית קונדנסר יישמע די רע, במיוחד ככל שתהיו יותר רחוקים ממנו.
  • שימוש מוגבר בהברה “אה” – זה פחות משהו שניתן לשלוט עליו, גם אצלכם וגם אצל דוברים אחרים, אבל יש אנשים שממש מעצבן אותם לשמוע הרבה את ההברה “אההה”. אפשר לנסות לדבר קצת יותר לאט, זה דורש תרגול. ואפשר גם להוריד את ה”אה” בעריכה. רק חשוב להשתדל לעשות שניה הפסקה בין ה”אה” להמשך המשפט כדי שיהיה קל להוריד בעריכה.
  • תדרוך טוב יימנע הרבה מהרעשים הללו – בגדול תדרוך טוב לדוברים / המרואיינים יכול מאוד לעזור למנוע חלק גדול מהרעשים. תדרכו את המרואיינים שלכם, אמרו להם איך לדבר למיקרופון, לשבת בנוח ולא לעשות תנועות חדות עם הידיים והראש.

עשיתי לייב לפני מספר שבועות על איך להפיק סאונד איכותי בפודקאסט בו תוכלו לצפות ולקבל טיפים נוספים על איך לשפר את הסאונד של הפודקאסט שלכם.

עריכת סאונד בסיסית שכדאי לכם לעשות:

  • איזון הווליום שלכם ושל הדוברים האחרים בפודקאסט – עוצמת הדיבור שונה בין אחד לשני, ולכן חשוב שלפני ייצוא הקובץ הסופי תאזנו את הסאונד כך ששניכם תהיו באותו הווליום
  • איזון הסאונד של המוזיקה – אם המוזיקה חזקה מדי, ואז אתם נשמעים חלשים מדי, כדאי לאזן בין המוזיקה לעוצמת הקול שלכם, כי זה יכול להיות מאוד לא נעים לאוזן.
  • הנמכת פיקים גבוהים של קול – קורה לרוב מצחקוק, התרגשות או התלהבות שגורמת לנו להגביר את הקול שלנו יתר על המידה. תוכלו לראות את זה על גבי הטראק בצורה מאוד פשוטה.

תוכנות אוטומטיות לעריכת סאונד:

  • Levelator – תוכנה חינמית פשוטה שעושה איזון של הלבלים
  • Auphonic – תוכנה יותר מתקדמת שנותנת לכם לעשות עריכות יותר מתקדמות

כמה מילים לסיכום:

  • הקליטו את הסאונד הכי טוב שאתם יכולים – ככל שההקלטה תהיה איכותית יותר כך העריכה תהיה קלה ופשוטה יותר
  • אל תהיו בלחץ אם הסאונד שלכם לא נשמע רדיופוני – כל עוד ששומעים אתכם ברור, בעוצמה טובה, אין רעשי רקע או רעשים מעצבנים לאורך ההקלטה זה מספיק
  • תמיד אפשר ללמוד ולהשתפר – לרכוש תוכנת עריכת סאונד מקצועית, לרכוש תוספים לעריכת סאונד

מושג השבוע – מה זה RSS?

  • RSS הוא ראשי תיבות של RICH SITE SUMMARY
  • הוא מכיל למעשה את כל המידע החשוב על הפודקאסט שלכם ובזכותו אתם יכולים להפיץ את הפודקאסט שלכם בקלות
  • שירותי האחסון לפודקאסטים מספקים לכם כתובת RSS ייחודית לפודקאסט שלכם וכל פלטפורמות ההפצה מושכות את המידע על הפודקאסט שלכם מה-RSS ומציגות את התוכן על הפודקאסט ואת הפרקים החדשים בפלטפורמה שלהם
  • הדגמה בוידאו מה זה RSS ומה הוא מכיל

הפודקאסטים שלי:

קישורים רלוונטיים:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *