איך להיפטר מהדהוד בזמן ההקלטה של הפודקאסט

איך להיפטר מהדהוד במהלך הקלטת הפודקאסט

הרבה פודקאסטרים נתקלים בבעיות סאונד, אחת הבעיות הנפוצות ביותר היא הדהוד שגורמת לסאונד להישמע מרוחק ולא נעים לאוזן.

ויש בעיות סאונד שנשמעות כמו הדהוד אבל בפועל הן בכלל לא (כמו זליגת סאונד).

בלייב הזה אני מסבירה מה ההבדלים בין בעיות אלו ואיך לפתור את בעיית ההדהוד בפודקאסט שלכם.

בלייב דיברתי על הנושאים הבאים:

  • מוזיקת פתיחה ומאחורי הקלעים של ההכנה ללייב – מדקה 0:00
  • פתיח, דברי פתיחה והצגת הנושא – מדקה 4:29
  • למה החלטתי לדבר על הנושא – מדקה 6:02
  • מה זה הדהוד ואיך הוא נגרם – מדקה 7:28
  • איך למזער את ההדהוד במהלך ההקלטה – מדקה 12:26
  • איך לתקן הדהוד בפוסט פרודקשן (בעריכה) – מדקה 20:02
  • כמה מילים לסיכום הנושא – מדקה 24:55
  • דברי סיום – מדקה 28:59

כדי לקבל עדכונים בכל פעם שאעלה ללייב הצטרפו לרשימת התפוצה שלי בקישור הזה (אל דאגה, אני לא מציקה יותר מדי) ועשו לייק לעמוד הפייסבוק של “אודיובריין – פודקאסטים לעסקים”.

הקלטת הלייב

האזנה כפודקאסט

סיכום בנקודות

מה זה הדהוד ואיך הוא נגרם?

כאשר גלי הקול יוצאים מהפה שלנו לחלל החדר הם נתקעים באובייקטים השונים בחדר ומתחילים “לקפץ” בחלל.

אם יש אובייקטים שעשויים מחומרים סופגים (וילונות, שטיח ועוד…), גלי הקול או חלקם נספגים באותם אובייקטים במקום לקפץ חזרה בתוך החלל.

הדהוד (Reverb) נגרם כאשר אין אובייקטים סופגים ואז גלי הקול פשוט מקפצים להם הלוך ושוב בחלל עד שדועכים.

לא מדובר בהד (אקו) שנשמע כמו סדרה של קולות שחוזרים על עצמם במרחק (כמו בחדר ענק או על ראש הר), אלא

בריברבשן מדובר על הארכה של הסאונד שנתקע באובייקטים בחדר

גם לא מדובר בזליגת סאונד שנגרמת כאשר הסאונד זולג ממיקרופון של דובר אחד למיקרופון של דובר אחר. על כך דיברתי בלייב אחר.

איך למזער את ההדהוד במהלך ההקלטה?

להקליט בחדר קטן / בינוני

חדר מרופד עד כמה שניתן – לספוג כמה שיותר גלי קול (וילונות, רצוי עבים, שטיח, ספה, ספוגים, שמיכה ואפילו כריות מול המיקרופון)

לבחור חדר שלא יהיו בו המון אובייקטים קשים כמו ויטרינה, או לפחות לא לשבת ממש ממול

להשתמש במיקרופון דינאמי ולא קונדנסר – פחות רגיש לרעשי רקע ולכן יקלוט פחות רעש מהסביבה

לא להשתמש במיקרופון פושטי ביותר – לרוב מיקרופונים שמגיעים בערכות בעליאקספס / אמזון

לדבר קרוב למיקרופון – פחות רעשים מהסביבה יכנסו לתוך המיקרופון ולתוך ההקלטה

לא להקליט בממ”ד שעשוי מקירות בטון

איך לתקן הד בפוסט פרודקשן (בעריכה)?

אפקט Dereverb – באדובי אודישן

באודסיטי אין אותו, יש Gate

אפקט Gain שמאפשר לכם לחתוך תדרים נמוכים וזה מעולה גם לטיפול בזליגת סאונד

יש כל מיני תוספים שלרוב רוכשים / לעורכי סאונד יש ויכולים לעשות עבודה טובה יותר

אם צריך לשלוח לעורך סאונד

לסיכום

אם תעקבו אחר כל ההנחיות הנ”ל סביר להניח שלא תחוו בעיה של הד / הדהוד בהקלטה

בסופו של דבר מדובר בניסוי וטעיה

קחו את הציוד והקימו אותו בכמה חללים שונים (נניח אם אתם מקליטים בבית) ובדקו איפה מופק הסאונד הכי איכותי. כמובן שיש עוד שיקולים כמו נוחות, אם יש לכם חדר פחות נוח אבל בו הציוד יכול להישאר פתוח ולא תתעסקו עם ההקמה שלו כל הזמן זה גם חשוב. תעשו את השיקולים שלכם.

אם אתם מקליטים ראיונות, קחו לטובת העניין בן / בת הזוג, קולגה או חבר שיעזור לכם לבדוק

בדקו את הסאונד דרך אוזניות איכותיות ולא דרך רמקול של מחשב / אוזניות של טלפון נייד

או להשאיר ככה או להעביר לעורך סאונדReverb

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

קבלו גישה מיידית לכל המדריכים והתכנים באתר:

לאתר אני מעלה מדריכים וטיפים מהניסיון שצברתי ב-3 וחצי שנים האחרונות מהקמה ותחזוק הפודקאסטים שלי: “פודקאסט על עקבים” ו”מאחורי המיקרופון”, ומליווי עסקים, חברות וארגונים בכל תהליך הפקת הפודקאסט שלהם. הירשמו וקבלו גישה מיידית למדריכים באתר: